Are covid-19 vaccines worth getting if they’re not 100 percent effective?

berita

Adakah vaksin covid-19 bernilai mendapat jika tidak 100% berkesan?

Wang Huaqing, ketua pakar program imunisasi di Pusat Pengawalan dan Pencegahan Penyakit China, mengatakan vaksin itu hanya dapat disetujui jika keberkesanannya memenuhi standard tertentu.

Tetapi cara untuk menjadikan vaksin lebih berkesan adalah dengan mengekalkan kadar liputannya yang tinggi dan menggabungkannya.

Dalam keadaan seperti itu, penyakit ini dapat dikawal dengan berkesan.

132

“Vaksinasi adalah cara yang jauh lebih baik untuk mencegah penyakit, menghentikan penyebarannya, atau untuk mengurangkan intensiti wabaknya.

Sekarang kita mempunyai vaksin COVID-19.

Kami memulakan inokulasi di daerah utama dan populasi utama, bertujuan untuk mewujudkan kekangan imun di kalangan penduduk melalui inokulasi yang teratur, untuk mengurangkan intensiti penularan virus, dan akhirnya mencapai tujuan menghentikan wabak dan menghentikan penularan.

Sekiranya sekarang semua orang menganggap vaksin itu tidak seratus persen, saya tidak mendapat vaksinasi, ia tidak dapat membangun penghalang imun kita, juga tidak dapat membangun kekebalan tubuh, begitu ada sumber jangkitan, kerana majoriti tidak mempunyai kekebalan, penyakit ini berlaku populariti, juga cenderung menyebar.

Sebenarnya, wabak dan penyebaran kemunculan langkah-langkah untuk mengawalnya, harganya sangat besar.

Tetapi dengan vaksin, kita memberikannya lebih awal, orang-orang diimunisasi, dan semakin banyak kita memberikannya, semakin banyak penghalang kekebalan tubuh bertambah, dan walaupun terdapat wabak virus yang tersebar, ia tidak menjadi pandemi, dan menghentikan penyebaran penyakit sebanyak yang kita mahukan. ”Wang Huaqing berkata.

Wang berkata, misalnya, seperti campak, pertusis adalah dua penyakit berjangkit yang kuat, tetapi melalui vaksinasi, dengan liputan yang sangat tinggi, dan menggabungkan liputan tinggi seperti itu, telah menjadikan kedua penyakit ini terkawal dengan baik, kejadian campak kurang dari 1000 yang lalu tahun, mencapai tahap terendah dalam sejarah, pertusis telah jatuh ke tahap yang rendah, Semua ini disebabkan oleh fakta bahawa melalui vaksinasi, dengan liputan tinggi, penghalang kekebalan dalam populasi dijamin.

Baru-baru ini, Kementerian Kesihatan Chile menerbitkan kajian dunia nyata mengenai kesan perlindungan vaksin Sinovac Coronavirus, yang menunjukkan kadar perlindungan pencegahan 67% dan kadar kematian 80%.


Waktu pengeposan: 24 Mei-2021